mandag 21. februar 2011

Bruksanvisningens underverker

Jeg holder for tiden på med et online-kurs i ArcGIS med Esri Virtual Campus. Det viser seg at jeg hele tiden forutser ting de vil ha meg til å gjøre, og at jeg gjør dem før de ber meg om det. En av oppgavene var for eksempel å lage et kart over Florida, for så å bytte litt rundt på default-symbologien. Kurset ber meg om å forandre på symbolet for store veier, og bytte til tykke, svarte linjer. Jeg tenker med meg selv, "Hmm, det var vel egentlig litt i kraftigste laget. Nå ja, jeg får vel følge instruksjonene." Så blir jeg bedt om å sette merkelapper på de største byene, og endre på skriftstørrelse og farge. Kurset ender opp med å si seg fornøyd en fet, svart skrift, som er vanskelig å lese og som krasjer med symbolet for veiene. Jeg tenker, "Skitt, dette går ikke. Veldig uoversiktlig, og vanskelig å lese. Jeg tror jeg bytter farge på veiene." Så jeg bytter fargen på veiene. Hva viser seg å være neste steg i kurset?

"Reduce the visual conflict between labels and roads. The black roads are making it difficult to see the city names. You will change the road symbol color to alleviate this problem."

Akkurat, ja, det har jeg vel egentlig allerede gjort. Dette skjer hele tiden. Kurset er veldig steg for steg, går gjennom alle detaljene, men det viser seg at mye av dette er ganske instinktivt hvis man har holdt litt på med data før (eller har et snev av estetisk sans...). Den gode gamle "prøving og feiling"-metoden for å bli kjent med nye programmer funker overraskende bra, bortsett fra når den ikke funker i det hele tatt, da. Eksempel:

ArcGIS oppgavetekst: Du skal nå skrive inn nye verdier for Labels under Symbology i Layer Properties-vinduet.
Mari, med muntert ansiktsuttrykk: Åkei! *taster, trykker enter etter at de nye verdiene er skrevet inn*

Hele vinduet forsvinner.

Mari: Hva i he.... skjedde nå???
ArcGIS oppgavetekst: Btw, husk å trykke tab og ikke enter etter at du er ferdig, ellers må du gjøre alt på nytt. BOOYAH!
Mari: Fa**!

Hvor mange her kan lese Hialeah på kartet uten problemer?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar